130 lat historii motoryzacji

250 zabytkowych i klasycznych samochodów to dorobek dwóch pokoleń rodziny Louwman.

W muzeum znajduje się najstarsza na świecie motoryzacyjna  prywatna kolekcja. Początki kolekcji to lata trzydzieste XX wieku. Według ekspertów, dziś uważana jest ona za jedną z najpiękniejszych na świecie. Miejsce, w którym zebrana jest ta znakomita kolekcja emanuje pasją. Każdy samochód ma swoją własną historię do opowiedzenia, własny wkład do historii.

 

Wystawa mieści się w specjalnie wybudowanym muzeum w Hadze. Mieście, w którym P.W. Louwman założył firmę importową Dodge i Chrysler. Budynek zaprojektowany został przez amerykańskiego architekta Michaela Gravesa i łączy ze zrozumieniem jego historyczne otoczenie. Ogrody krajobrazowe, zaprojektowane przez Lodewijkowi Baljon uzupełniają architekturę gmachu.

Część zebranych samochodów bierze udział w różnego rodzaju imprezach. Te, które stale pozostają w muzeum również poddawane są regularnej obsłudze. Ze względu, iż nie wszystkie samochody prezentowane są przez cały czas, jeśli jesteście zainteresowani konkretnymi modelami, radzimy skontaktować się z pracownikami muzeum, aby ustalić, czy będą one eksponowane podczas waszej wizyty.

Peugeot VLV z 1941. roku, Talbot LAGO T150SS „Teardrop” z 1937r.  a także Toyoda AA z 1936 r. wyposażona w sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,3 litra o mocy 62 KM to tylko niektóre perełki znajdujące się w salach wystawowych muzeum. Znajduje się tam także kolekcja innych japońskich aut, takich jak, Toyota Prius czy model 200GT z 1968r. z sześciocylindrowym dwulitrowym motorem o mocy 150 KM.

Kolejnym ciekawym eksponatem jest Spyker z 1903 roku. To pierwszy wyprodukowany na świecie samochód z napędem na cztery koła. Jego sześciocylindrowy silnik o pojemności prawie 9 litrów generował moc 60-ciu koni mechanicznych i rozpędzał Spykera do 110 Km/h. W kilkupiętrowym budynku znajdziecie również samochody gwiazd Hollywood, między innymi Duesenberga model SJ Lagrande z doładowanym silnikiem 6,9l. o mocy 320 KM.

Reginal Sinclair, as lotnictwa podczas I Wojny Światowej był pierwszym właścicielem wystawionego w Hadze Duesenberga SJ. Tak jak inni, późniejsi zamożni właściciele modelu SJ, za swój egzemplarz musiał zapłacić równowartość 20000 dolarów. Dla porównania Ford w latach 30 XX wieku kosztował „zaledwie” 500 dolarów.

Jak trafić do muzeum, którego początki sięgają 1934 roku?

Podróżując samochodem z Amsterdamu.

Z autostrady A4 zjechać na A44 w kierunku Leiden-West / Den Haag Centrum. Po zmianie A44 na N44, dalej kierujcie się w stronę Wassenaar-Zuid / Den Haag. Dalej droga przechodzi pod N14. Następnie skręćcie w lewo na pierwszych światłach (800 m) i znowu w lewo zaraz po nich. Jesteście teraz na drodze dojazdowej Louwman Muzeum.

Podróżując samochodem z Rotterdamu.

Autostradą A13 kierujemy się do Den Haag. Zjedźcie drogą E30 w kierunku Den Haag / Utrecht. Dalej zgodnie ze znakami w kierunku Voorburg / Den Haag / A12. Na światłach na końcu A12 skręćcie w prawo na Benoordenhoutseweg / N44. Dalej podróżujcie  N44 do skrzyżowania Duindigt i zjedżcie z N44 przed światłami. Skręćcie w prawo w drogę dojazdową do Louwman Muzeum.

Podróżując samochodem z Utrechtu.

Od A12 kierujcie się do Den Haag. Podróżujcie zgodnie ze znakami w kierunku Voorburg / Den Haag / A12 . Na światłach na końcu A12 skręćcie w prawo na Benoordenhoutseweg / N44. Dalej N44 do skrzyżowania Duindigt i opuście N44 zanim dojedziecie do świateł. Skręćcie w prawo w drogę dojazdową do Louwman Muzeum.

Muzeum czynne jest od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00 – 17.00, w poniedziałki – zamknięte.