Mazda mx-5 miata

Niedrogi, lekki roadster oczarował świat od momentu wprowadzenia w 1989 roku

Niezależnie od tego, jak dobrze znasz Mazdę MX-5, zapamiętaj, jest to najlepiej sprzedający się dwumiejscowy kabriolet na świecie. Nieźle jak na małego roadstera, który jest z nami już od trzech dekad.  

10 lutego 1989 roku wydarzyło się coś szczególnego. Mazda MX-5 zadebiutowała na światowej wystawie motoryzacyjnej w Chicago. Napędzana wolnossącym czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 litra        i wadze 940 kg oraz napędem na tylne koła miała 85 kW mocy przy 6500 obr / min i 130 Nm momentu obrotowego przy 5500 obr / min.

 

Historia Miaty jest dość niezwykła. Amerykański dziennikarz Bob Hall spotkał się z szefem badań i rozwoju Mazdy, Kenichim Yamamoto, w 1979 roku. Hall był fanem brytyjskich samochodów sportowych, takich jak MGB i Lotus Elan. Irytował go ich niska niezawodność. W związku z tym wyjaśnił, że jego zdaniem Mazda powinna zbudować prosty samochód sportowy o legendarnej, japońskiej niezawodności.

W 1984 r. prezesem Mazda Motor Corporation został Kenichi Yamamoto. Natomiast amerykański dziennikarz Bob Hall został zatrudniony w celu zrealizowania projektu.

Jako model niszowy budżet był ograniczony.              1,6-litrowy silnik benzynowy Mazdy 323 został wybrany ze względu na jego niską masę i przystępność cenową, a moc 115 KM przeniesiono na tylne koła za pomocą pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów znanej z modelu RX-7. Zawieszenie zastosowane we wczesnych prototypach, połączone ze starszymi Mazdami, zostało uznane za nieodpowiednie, więc nie było innego wyjścia, trzeba było zbudować je od zera.

Kolejną przeszkodą, przed którą stanął mały zespół programistów, były surowe przepisy bezpieczeństwa. Byli częściowo odpowiedzialni za zabicie samochodów, które zainspirowały MX-5. Czy mały, lekki samochód sportowy może być bezpieczny? Na szczęście zastosowano technologię analizy komputerowej, wciąż dość nową w świecie projektowania samochodów, i stworzono uproszczoną, ale atrakcyjną, lekką konstrukcję, która spełniała przepisy.

W 1989 roku Mazda zdecydowała się na nazwę MX-5 (skrót od „Mazda Experiment” a numer pochodzi od wersji projektu – 5). Mazda MX-5 pierwszej generacji była ogromnym sukcesem sprzedażowym. Firma początkowo prognozowała całkowitą roczną sprzedaż na całym świecie w wysokości 40 000 sztuk, ale nabywcy tylko w Japonii składali tysiące zamówień miesięcznie.

W 1990 roku, kiedy to oficjalnie trafił do sprzedaży w Niemczech, Mazda sprzedała 2000 samochodów w ciągu zaledwie kilku dni. W trakcie ośmiu lat produkcji wersji NA, powstało niewiarygodne 431 544 sztuk. 

To naprawdę prawdziwy samochód sportowy, który budzi wiele wspaniałych wspomnień. Dla młodszej generacji kierowców, którzy nie mają tych słodko-gorzkich wrażeń z jazdy, Miata gotowa jest je zaaranżować od początku.

W przeciwieństwie do wcześniejszych prac Mazdy, niszowe modele japońskiego producenta nigdy nie zarobiły tak dużo pieniędzy, jak mały roadster.