6,5 miliona sprzedanych sztuk. Jak najlepiej wykorzystać ten sukces?

Dawno, dawno temu, konkretnie w 1994 roku podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie Toyota po raz pierwszy zaprezentowała samochód o nazwie Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive. W skrócie RAV4. Kompaktowy, 3- drzwiowy pojazd był pierwszym tzw. miejskim autem AWD napędzanym stosunkowo małym 2-litrowym silnikiem. Tak narodził się segment zwartych, miejskich SUV-ów. Ówczesna Toyota RAV4 upakowana była w nadwozie o długości  zaledwie 3695 mm i napędzana 2-litrowym silnikiem, zamontowanym poprzecznie pod maską samonośnego nadwozia z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół.

Najnowsza generacja to praktyczny, rodzinny samochód.

Nowocześnie zaprojektowana kabina zapewnia dużo miejsca na zarówno na głowę i nogi. Komfortowo podróżować nim mogą cztery rosłe osoby. To samo dotyczy się także bagażnika, który w najbogatszej wersji otwiera się dzięki elektrycznym siłownikom. Jego 501 litrów pojemności spokojnie pozwoli wybrać się pięcioosobowej rodzinie na długi wypoczynek poza miastem. Przyzwoitej wielkości schowek, wiele uchwytów na kubki czy pojemna skrytka wraz z podłokietnikiem  oferują dodatkowo mnóstwo miejsca na drobne przedmioty.

Czy wyposażenie RAV4 w hybrydowy napęd to dobre rozwiązanie?

2,5-litrowy czterocylindrowy silnik benzynowy połączony z bezstopniową skrzynią automatyczną CVT oraz dwa silniki elektryczne, to układ napędowy zaczerpnięty bezpośrednio od siostrzanej hybrydy Lexusa – NX 300h. Całkowita moc systemu spalinowo – elektrycznego to 194 KM. Jest ona mniejsza od sumy mocy poszczególnych silników ze względu na osiąganie maksymalnych wartości przy różnych prędkościach obrotowych. Umieszczenie mniejszego motoru elektrycznego przy tylnej osi oraz pozbycie się klasycznego wału napędowego, pozwoliło to uzyskać niemal idealnie płaską podłogę. Teraz napędzanie tylnych kół zależy wyłącznie od elektroniki.

Przycisk rozrusznika bezszelestnie pobudza do życia Toyotę. Delikatnie muskając pedał przyspieszenia możemy korzystać z czystej energii przez około 2-3 km i poruszać się z prędkością około 60 km/h. W momencie uruchomienia się silnika benzynowego, motor elektryczny zapewni dodatkowe ładowanie akumulatorów. Jak dla mnie najbardziej zabawną rzeczą w RAV-ce jest jej układ hamulcowy, który podczas hamowania brzmi trochę jak tramwaj podjeżdżający na przystanek.

Odwołując się do młodszych kierowców nie tylko najbogatsza wersja wyposażenia oferuje sporo funkcji ułatwiających podróżowanie.

17-calowe felgi, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, wielofunkcyjna kierownica czy asystent ruszania pod górę, to tylko część wyposażenia dostępnego w podstawowej wersji Active. Najbogatsza opcja Prestige Hybrid wyposażona jest między innymi w 7-calowy dotykowy wyświetlacz, skórzaną tapicerkę, 18-calowe obręcze kół i całą gamę elektronicznych systemów ułatwiających podróżowanie. Dodatkowo pakiet Winter umila pokonywanie tras w ciężkich zimowych warunkach. Poza spryskiwaczami reflektorów, podgrzewaną kierownicą czy tylną kanapą otrzymujemy także podgrzewanie przedniej szyby, wycieraczek oraz dysz spryskiwaczy.

Kolejne generacje zyskały bardziej indywidualną stylizację.

Mimo, że linia boczna pozostała prawie bez zmian lifting spowodował, że RAV4 stał się bardziej nowoczesny. Reflektory wykorzystują technologię LED a sama linia lamp i grila bardziej nawiązuje teraz do innych modeli japońskiego producenta. Nowe kształty otrzymały też zderzaki, tylne lampy oraz koła. Przetłoczenia boczne poprowadzone wzdłuż całego auta stylistycznie łączą umieszczone z przodu i tyłu znaczki Toyoty. Ich niebieska oprawa to  jeden z niewielu elementów zewnętrznych wyróżniających hybrydę.

RAV4 Hybrid to efekt połączenia dwóch najgorętszych motoryzacyjnych sektorów na rynku w jednym pojeździe wraz z ekologią, komfortem oraz praktycznością a dla ceniących sobie ciszę i spokój w przedzieraniu się przez miejską dżunglę ciche silniki elektryczne to istny raj.

Toyota RAV4 Prestige Winter Hybrid – podstawowe dane techniczne:

silnik: 2494 cm3, R4 benzynowy, napęd na cztery koła, moc: 155 KM (114 kW) przy 5700 obr./min., łączna moc układu hybrydowego: 197 KM (147 kW), maksymalny moment obrotowy: 210 Nm przy 4200 – 4400 obr./min., średnie spalanie w/g producenta: 5,2 l/100 km, przyspieszenie: 0-100 km/h – 8,3 s., prędkość maksymalna: 180 km/h, masa: 1785 kg.